Kuka oli ja mitä teki Aino Mäkinen Firenzen taiteilijapiireissä 1910-luvulla? Oliko hän taiteilija? Oliko Aino Mäkisellä ja Felix Brykillä muita lapsia kuin…

Kysytty

Kuka oli ja mitä teki Aino Mäkinen Firenzen taiteilijapiireissä 1910-luvulla? Oliko hän taiteilija? Oliko Aino Mäkisellä ja Felix Brykillä muita lapsia kuin Rut Bryk?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rut Brykin äiti Aino Mäkinen vietti aikaansa Firenzessä sisarensa Maija Halosen kutsumana. Tarkempia tietoja Aino Mäkisestä ei kirjastossamme käytössä olevista lähteistä löydy. Aino Mäkisellä ja Felix Brykillä oli Rutin lisäksi ainakin poika Petri, josta löytyy oma artikkeli Suomen kansallisbiografiasta. Tässä artikkelissa mainitaan myös Petri Brykin veli (nimeä ei mainita).

Lähteitä:
- Hagelstam: Uusi antiikkikirja 1900-1980. (WSOY 2003)
- Huusko: Rut Bryk. (Muoto 2001:2, s. 64)
- Jäämeri: Matka valkoiseen [Taiteilija Rut Bryk] (Suomen kuvalehti 1986:41, s. 46-52.
- Kalha: Muotopuolen merenneidon pauloissa. Suomen taideteollisuuden kultakausi : mielikuvat, markkinointi, diskurssit (Suomen Historiallinen Seura 1997)
- Rut Bryk. Amos Anderssonin taidemuseo 27.9.1986-1.11.1986 (Amos Anderssonin taidemuseo 1986)
- Suomen kansallisbiografia (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2003)
- Taidekeramiikka Suomessa (Otava 2004)