Otsikko
Kuka kirjailija ihaili teollista vallankumousta edeltävää aikaa?

Kysytty

Kuka kirjailija ihaili teoksissaan teollista vallankumousta edeltävää aikaa, jolloin jokainen teki työtänsä käsin ja elätti itsensä esimerkiksi suutarina tai räätälinä?

Vastaus

Vastattu

Tällaisia ajatuksia on varmasti ollut monilla kirjailijoilla, mutta yksi heistä oli ainakin William Morris, joka kirjoitti utopiayhteiskuntaa kuvaavan romaanin News from Nowhere (1890; suom. Ihannemaa ja Huomispäivän uutisia). Morris vastusti teollistumista ja kannatti sen sijaan paluuta eräänlaiseen käsityöyhteiskuntaan, joka tosin oli onnellisempi ja tasa-arvoisempi kuin menneisyyden yhteiskunnat.

Morrisin teoksesta voi lukea esimerkiksi Juri Nummelin arvostelusta osoitteesta https://www.ts.fi/kulttuuri/kirjat/arviot/1074286926/Uutisia+ei+mistaan. Englanninkielisen Wikipedian artikkeli osoitteessa https://en.wikipedia.org/wiki/News_from_Nowhere kertoo teoksessa ilmaistuista ajatuksista. Kirjaa löytyy kirjastoista erityisesti uudempana suomennoksena Huomispäivän uutisia (Savukeidas, 2008).