Kuka Heinrichsin jääkäriveljeksistä oli se (eversti?) joka neuvotteli lappilaisille oikeuden evakuoitua Pohjois-Ruotsiin? Mitä hänen toiminnastaan tiedetään?

Kysytty

Kuka Heinrichsin jääkäriveljeksistä oli se (eversti?) joka neuvotteli lappilaisille oikeuden evakuoitua Pohjois-Ruotsiin? Mitä hänen toiminnastaan tiedetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee eversti Jarl Anton Bertil Heinrichs. Lapin maakuntakirjaston kokoelmista löytyy cd-rom-muodossa Lapin evakuointikäskyt 1944, joka sisältää erilaisia asiakirjoja liittyen Lapin sotaan ja toimenpiteisiin evakuoinnissa. Näissä asiakirjoissa esiintyy eversti B. Heinrichs, joka on osallistunut neuvotteluihin Suomen puolelta. Cd-romilta löytyy myös hänen lyhyt kuvauksensa käydyistä neuvotteluista.
Jarl Bertil Heinrichsin lyhyt elämäkerta löytyy Suomen jääkärien vuoden 1975 elämäkerrastosta.

2 ääntä

Kommentit

Kirjassa "Siviilien torjuntavoitto. Lauri Kivisen elämä" (Siltala 2014) luvussa "Lappi evakuoitiin" mainitaan s. 157 - 158 kolmeen kertaan "eversti Heinrichs" (ilman etunimeä tai sen alkukirjainta) yhtenä evakuoinnin valmistelijoista, mm. Kivisen ohella. Hakemistosta s. 322 ilmenee, että kyseessä on toinen veljeksistä: Olof Heinrichs. Bertil Heinrichsiä ei mainita lainkaan.
Tekstissä ei ole lähdeviitteitä, mutta teoksen lopussa on parisivuinen kirjallisuusluettelo.