Kuka Arabian taiteilija käytti signeerausta A:LA 78. Kuka lautasen on siis suunnitellut?

Kysytty

Kuka Arabian taiteilija käytti signeerausta A:LA 78. Kuka lautasen on siis suunnitellut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Valitettavasti en löytänyt vastausta kysymykseen. Tein hakuja Desingmuseon ylläpitämässä Arabian tehtaan käyttökeramiikkaa - tietokannassa http://arabia.kokoelma.fi/etusivu_esittely.aspx, jossa voi tehdä esinehaun leiman, koristeen tai suunnittelijan perusteella, mutta en löytänyt kuvien mukaista esinettä hauillani. Samaisella sivustolla http://arabia.kokoelma.fi/etusivu_leimat.aspx kerrotaan myös leimoista ja siellä mainitaan, että leiman yhteydessä olevat nimikirjaimet ovat yleensä koristeen suunnittelijan ja/tai koristeen toteuttaneen maalaajan nimikirjaimet.

Desingmuseo on kirjoittanut verkkoartikkelin Arabian verkkonäyttely: Useimmin toistuvat kysymykset 10 vuoden ajalta (julkaistu 14.5.2020). Artikkelista voit löytää vinkkejä oman Arabian esineesi tunnistamiseen.

Esineen tunnistamiseen kannattaa kysyä apua antiikkiliikkeistä tai huutokauppakamareista.

Helmet-kirjastoista löytyy useita Arabian astioista kertovia teoksia, esimerkiksi Keräilijän aarteet : Arabian astiastoja / Marjut Kumela, Marja Blåfield (2010). Lisää aiheeseen liittyvää aineistoa löydät Helmet-verkkokirjastosta kirjoittamalla hakukenttään hakusanat "arabia yhtiö".