Kuinkahan mahtaa jatkua runo? Oli pihassa lumiukko, hyvin suuri ja mahtava mies. Se tuijotti hiilisilmin ja korkean arvonsa ties.

Kysytty

Kuinkahan mahtaa jatkua runo? Oli pihassa lumiukko, hyvin suuri ja mahtava mies. Se tuijotti hiilisilmin ja korkean arvonsa ties. (Muistelen runon olleen kansakoulun lukukirjassa mutta en muista minkä vuoden kirjassa).

Olisin kiitollinen jos runo löytyisi ja saisin sen kokonaan tietooni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Jylhän runo Lumiukko sisältyy mm. seuraaviin alakansakoulun oppikirjoihin: Iloinen lukukirja (Martti Haavio et al., useita painoksia),  Lapsuuden kotiseutu : Otavan III lukemisto (Aukusti Salo et al., Otava 1962), Aikamme lukukirja. 3 (Kirsi Kunnas et al., WS 1969) ja Aapinen (Aatto Kaljunen et al., Valistus, useita painoksia). Lisäksi runo on luettavissa monista lastenrunoantologioista, esimerkiksi Kaarina Helakisan toimittamasta teoksesta Pikku Pegasos : 400 kauneinta lastenrunoa (Otava, 1980).

Onnet http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/koko.htm

Finna.fi https://finna.fi/