Kuinka yleistä oli hevosilla kulku oli 70-luvulla Stadissa? Olen syntynyt -59, asuin Puotinharjussa koko lapsuuteni. Siellä oli yksi hevonen jolla kärrättiin…

Kysytty

Kuinka yleistä oli hevosilla kulku oli 70-luvulla Stadissa? Olen syntynyt -59, asuin Puotinharjussa koko lapsuuteni. Siellä oli yksi hevonen jolla kärrättiin perunoita lastentarhoihin 60-luvulla. Kävin ratsastamassa Rusalla, myöhemmin viihdyin keskustassa, hevosia ei paljon näkynyt. Ei edes ratsupoliiseja, hekin taitavat liikkua nykyään enemmän kuin silloin.Yhdellä FB-sivustolla ylläpitäjä jankuttaa jatkuvasti että hevonen oli yleinen kulkuneuvo 80-luvulle asti. Isälläni oli oma taksi 50-luvun puolesta välin lähtien ja alla oli Pobeda ja Volga ei kauramoottori. Saisinko jotain faktaa? Kuinka paljon hevosia oli Stadissa 70-luvulla, vossikoissa tms. Kiittäen.

Vastaus

Vastattu

Tarkkaa vastausta kysymykseen ei löytynyt. Maataloushallituksen Yleisestä maatalouslaskennasta 1969 löytyy kunnittaisia tietoja kotieläinten lukumääristä kunnittain. Luvuissa on kuitenkin mukana vain ne eläimet, joita oli yli yhden peltohehtaarin mailla, eli näihin ei lukeudu ne hevoset, jotka eivät olleet maatilakäytössä. Laskennan mukaan Helsingissä oli 15.6.1969 yhteensä 84 hevosta maatiloilla (sivulla 64).

Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluosaston laatima Julkaisu Helsingin liikenteestä vuodelta 1976 valottaa eri liikennemuotojen käyttöä kaupungissa. Julkaisussa ei näy mainittavan hevosia lainkaan. Helsingin joukkoliikenteen kehityksestä voi lukea teoksesta Hevosomnibusseista metroon : vuosisata Helsingin joukkoliikennettä.

Helsingin tilastollisista vuosikirjoista (esim. Tilastollinen vuosikirja 1975, s. 168) selviää, että hevosia käytettiin vielä 1960-luvulla jonkin verran katujen puhtaanapitotöissä. Hevostyötunteja ei kuitenkaan ole kirjattu enää 1970-luvulle.

Helsingin ratsupoliisitoiminnan historiasta kerrotaan täällä: Ratsupoliisitoimintaa Helsingissä jo vuodesta 1882.

1 ääntä

Kommentit

60-luvulla ja 70-luvun alussa oli Oulunkylässä muuan hevoskuski, joka kävi tyhjentämässä ulkohuussit - minne lie vienyt jätteen, ei lapsille käynyt ilmi.
Muistelen, että hevosen nimi oli Liisa, tavallinen suomenhevonen.

Kalliossa asui suomenhevonen Liisa vielä 1960-luvulla puutalokorttelissa Kolmannella Linjalla.Jonnekin töihin se lähti joka päivä. Puutaloja ruvettiin purkamaan 60-luvulla, joten Liisakin joutui muuttamaan muualle.Liekö sama polle? Luin joskus, että Liisa-niminen työhevonen oli kuollut liikenneonnettomuudessa.