Kuinka yleinen on sellainen nimi kuin Paiju, kuinka monelle se on annettu ja mistä se on peräisin?

Kysytty

Kuinka yleinen on sellainen nimi kuin Paiju, kuinka monelle se on annettu ja mistä se on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Digi- ja väestötietoviraston nimipalvelun (https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/) mukaan Paiju-nimeä on annettu tämän vuosituhannen puolella miehelle alle kymmenen kertaa ja naiselle alle kuusitoista kertaa. Tarkkaa määrää ei ole saatavissa, sillä nimipalvelu ei näytä harvinaisten nimien tarkkaa lukumäärää yksityisyydensuojan turvaamiseksi.

Yritin etsiä tietoa nimen alkuperästä Pentti Lempiäisen Suuresta etunimikirjasta (WSOY 2004) sekä Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen teoksesta Eemu, Ukri, Amelie: 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä (Nemo 2008), mutta kummassakaan ei valitettavasti ollut tietoa nimestä.

Liisa Kajalan toimittaman Tarvantovaaran erämaa-alueen ja Lätäsenon–Hietajoen soidensuojelualueen luonto ja käyttö -teoksen (Metsähallitus 2002) mukaan paiju saattaa olla paju-sanan murremuoto: https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Asarja/a140.pdf.