Kuinka voisin saada suomenkielistä tietoa espanjan verotuksesta ja kirjanpitokäytännöstä?

Kysytty

Kuinka voisin saada suomenkielistä tietoa espanjan verotuksesta ja kirjanpitokäytännöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheestasi on Anne Koivisto v. -85 tehnyt pro gradu-työn "Verotus Espanjassa suomalaisen yrityksen ja luonnollisen henkilön kannalta" Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan. Voit yrittää kaukolainata teosta, mutta saat sen kuitenkin vain lukusalikäyttöön. Eija Lipastin teos "Espanja liiketoimintaympäristönä" (Fintra-julkaisu 5; nro 294) vuodelta 1992, on Helsingin Kauppakorkeakoulun kirjaston kokoelmissa. "Kansainvälisen verotuksen käsikirjasta" (Verohallituksen julkaisu ; 621) löydät tietoa mm. kansainvälisistä verosopimuksista. Teos on luettavissa useiden Pääkaupunkiseudun kirjastojen käsikirjastoissa, mm. Espoon pääkirjaston yrityspisteessä. Taloustaito-lehden numerossa 10, 1998 s.54-55 on Petri Mannisen artikkeli "Espanja (Verot Euroopan unionissa)". Kannattaa tutustua myös teokseen "Askelmerkit Espanjaan" / koonnut ja toim. Stig Westerdahl. Teos on tarkoitettu oppaaksi Espanjaan muuttajille ja käsittelee mm. verotusta ja yritystoimintaa. Kirjan 3. uud. painos, 1999 on saatavissa Pääkaupunkiseudun kirjastoista. Kirjanpitokäytännöstä en valitettavasti löytänyt materiaalia. Kannattanee ottaa yhteyttä Kauppakorkeakoulun kirjastoon.