Kuinka voin varata kirjan netin kautta Myyrmäen tai Rikhardinkadun kirjastoon? Kun kirjaudun omilla tunnuksilla, näen tietoni ja voin hakea kirjoja, mutta…

Kysytty

Kuinka voin varata kirjan netin kautta Myyrmäen tai Rikhardinkadun kirjastoon? Kun kirjaudun omilla tunnuksilla, näen tietoni ja voin hakea kirjoja, mutta missään ei ole ohjetta kuinka voin tehdä varauksen?!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit varata aineistoa kahdella tavalla osoitteessa http://www.helmet.fi
Voit etsiä kohdasta teoksen nimi suoraan haluamasi teoksen. Kun painat hae saat näkyviin kyseisen teoksen eri painokset ja aineistolajit. Tästä kohdasta näkyvät myös eri kieliset painokset. Seuraavaksi näpäytä hiiren vasemmalla näppäimellä näkyviin haluamasi esim. vuoden 2003 suomalainen painos (näpäytä teoksen päältä). Saat näkyviin tilan, jossa ilmenee, missä kirjastoissa kyseistä teosta on. Nyt huomaat, että yläkulmassa oikealla on varaus-painike. Paina siitä ja saat näkyviin tilan, johon laitat omat tietosi. Sen lisäksi valitse noutokirjasto eli mistä haluat kirjan hakea. Lopuksi lähetä tiedot. Kone ilmoittaa, että varauksesi onnistui. Toinen vaihtoehto on mennä omat tietosi-kautta. Kun saat omat tietosi näkyviin, valitse kohta hae luettelosta ja etsi teoksen nimellä haluamasi teos kuten edelläkin. Sieltä taas oikeasta ylänurkasta voit tehdä varauksen. Silloin tulee esille näyttö, jossa täytyy valita vain noutokirjasto ja lähettää tiedot, koska olet kirjautunut sisään jo aikaisemmin. Molemmissa tapauksissa saat ilmoituksen saapuneesta aineistosta joko postitse tai sähköpostitse(jos olet ilmoittanut sähköp.osoitteesi kirjastoon). Varausmaksu 0,50€ maksetaan aineistoa noudettaessa.