Kuinka voin lainata äänikirjan, jota ei ole oman kirjastoni valikoimissa?

Kysytty

Kuinka voin lainata äänikirjan, jota ei ole oman kirjastoni valikoimissa?
Voiko sen pyytää omalle kirjastolle "kaukolainaan", josta sitten saisin kuunteluoikeuden?

Vastaus

Vastattu

Jos kyse on e-äänikirjasta, niitä ei ole mahdollista saada kaukolainaan, koska e-kirjat on rajoitettu vain tietyn kirjastojärjestelmän asiakkaille. Kirjastot eivät omista e-äänikirjoja vaan ovat hankkineet niihin vain käyttöoikeuden. E-äänikirjoja pääsee kuuntelemaan vain hankkimalla tietyn kirjastojärjestelmän kirjastokortin. Se onnistuu käymällä jossakin kirjastojärjestelmän palvelupisteessä.

Kaukopalvelun kautta on mahdollista saada fyysisiä äänikirjoja, joita ei ole oman kirjastoverkon kokoelmissa. Joensuussa se tarkoittaa Vaara-kirjastoja, joten kannattaa ensiksi varmistaa, ettei äänikirjaa ei ole muiden Vaara-kirjastojen kokoelmissa. Se onnistuu osoitteessa https://vaara.finna.fi.

Kaukolainapyynnön voit tehdä Vaara-kirjastoilta osoitteessa https://vaara.finna.fi/Content/asiakkaana#interlibraryloans. Kaukolaina on maksullinen, ja tuolla selitetään asia tarkemmin.