Kuinka voi kestää kuukausitolkulla varauksen odottaminen. Kyseessä on Virpi Hämeen Anttilan kirja Juhannusyön painajainen. Edelläni on vielä satoja varaaja eli…

Kysytty

Hei, kuinka voi kestää kuukausitolkulla varauksen odottaminen. Kyseessä on Virpi Hämeen Anttilan kirja Juhannusyön painajainen. Edelläni on vielä satoja varaaja eli tällä vauhdilla saan kirjan lainaan n. vuoden kuluttua.
Huonoa palvelua!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monia uutuuskirjoja joutuu valitettavasti jonottamaan hyvin pitkään. Helmet-kirjastojen uutuuksien varausjonoissa on pisimmillään jopa useita tuhansia varaajia kirjanimekettä kohti. Virpi Hämeen-Anttilan Juhannusyön painajainen -kirjaa jonottaa tällä hetkellä 432 varaajaa, ja kirjaa on Helmet-kirjastoissa yhteensä 124 kappaletta. Juhannusyön painajainen -kirjan tämän hetken viimeinen varaaja saanee kirjansa 4-5 kuukauden kuluttua, jos asiakkaat palauttavat kirjansa ajoissa.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sjuhannusy%C3%B6n%20painaja…

Todellista varausjonoa lyhentää jonkin verran se, että yleensä varausten joukossa on onkin verran lukittuja varauksia, eli varauksia, joihin palautuva kirja ei kiinnity vaan ohittaa sen, kunnes asiakas poistaa lukituksen. Tällaisen lukituksen voi tehdä esim. loman ajaksi, kun ei pääsisi varaustaan noutamaan.

Hyvällä tuurilla saattaa kirjaston hyllystä löytää  kirjasta Bestseller-kappaleen, jolla on kahden viikon laina-aika ja jota ei voi varata. Bestseller-kappaleet tietysti toisaalta hidastavat varausjonon etenemistä. Kirja on kirjaston kokoelmissa myös e-kirjana. Siihen on tällä hetkellä 24 varausta.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymys tuntuu kuvastavan tällaista "mulle kaikki tänne heti nyt" -ajattelua. Samalla tuossa esiintyy toiseuden harha: Muut ne käkkivät ruuhkassa, en minä! Luulisi että hyvää kannattaa ja malttaa odottaa, eikä aleta haukkua kirjastoa, jonka palvelu on myös käyttäjien toiminnasta kiinni. Jos lukija ei palauta kirjaa ajoissa, vaikka jo sakkomaksu juoksee, niin joku ei saa kirjaa vaikka kuinka jonottaa.

Puoliso on tosi kova lukija, nopeakin kyllä. Hän joskus valittaa, että "Kun Hesari mainitsi kirjan, niin nyt siihen on jo x-kilometriä pitkä jono!" Sanon siihen että kyllä se sieltä vielä tulee – eikö se ole ihan kiva, kun on jotain hyvää tiedossa! Se vain ei tule käteen ihan heti, kun kirjastot eivät voi hankkia samaa kirjaa rajatonta määrää.

Kirjastot taitavat tarjota niin hyvää palvelua, että haukutaan jopa huonoksi kun ilmaista kirjaa joutuu vähän jonottamaan. On totuttu niin hyvään. Kirjakaupastahan kirjan saa vaikkapa heti hankittua, mutta siitä saa pulittaa myös silloin rahaa.