Kuinka vanhaa on maailman vanhin vesi ja onko se juomakelpoista?

Kysytty

Kuinka vanhaa on maailman vanhin vesi ja onko se juomakelpoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkijat löysivät vuonna 2016 kanadalaisesta kaivoksesta noin kolmen kilometrin syvyydestä pienen vesialtaan, jonka vesi on tutkimusten mukaan kaksi miljardia vuotta vanhaa. Veden ikä on laskettu analysoimalla radiogeenisiä isotooppeja.

Tämä vesi on juomakelvotonta, sillä se on hyvin suolaista.