Kuinka vanha voi olla muurahaispesä? Varmaankin asukasporukka saattaa vaihtua; eli kuinka kauan yksi kunnon muurahaispesä voi olla asutettu; vuosia vai satoja…

Kysytty

Kuinka vanha voi olla muurahaispesä? Varmaankin asukasporukka saattaa vaihtua; eli kuinka kauan yksi kunnon muurahaispesä voi olla asutettu; vuosia vai satoja vuosia vai...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muurahaisyhteiskunnan ikä määräytyy kuningattaren iän mukaan. Kuningattaren kuollessa n. 12-vuotiaana surkastuu pesäkin. Sen sijaan toisenlaiset pesät, joissa on monta kuningatarta, ovat teoriassa kuolemattomia. Pohjois-Suomessa on tavattu E. Oinosen (1915-72) tutkimusten mukaan pesä, jonka ikä saattaa olla 1000 vuotta. Lähde: Otavan suuri ensyklopedia, osa 12 (Otava, 1971).