Kuinka usein kirjastosta varastetaan?minkälaiset ihmiset varastavat kirjastosta?

Kysytty

kuinka usein kirjastosta varastetaan?minkälaiset ihmiset varastavat kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei ole olemassa sellaista vastausta, jota kysyjä todennäköisesti ajaa takaa. Kirjastoissa on aina ollut hävikkiä, josta osa johtuu varastamisesta, osa muista syistä. Monessakaan tapauksessa ei kuitenkaan ole varmaa tietoa siitä, mihin jokin aineisto on kadonnut, se ei vaan löydy sieltä mistä sen pitäisi löytyä. Suinkaan aina tällainen löytymättömyys ei tarkoita varkautta, vaan aineisto on yksinkertaisesti hyllytetty väärään kohtaan. Oma karkea arvioni on, että ilman suojausmenetelmiä tai muuten hyvää valvontaa olevissa kirjastoissa kohdistuu erityisesti uutuusaineistoon ehkä noin 5 % suuruinen varkaushävikki vuodessa.

Kirjastoilla ei myöskään ole mitään täsmällistä tietoa siitä, mistä eri syistä kirjastonkin aineistoja varastetaan. Käytännössä tavallisimpia syitä lienevät varastaminen myyntiä varten (lähinnä uutuudet, vaikka ihmetellä täytyy, kuka ostaa kirjaston leimoilla ja tarroilla varustetun uutuuden!) ja muuten hankalasti saatavana olevan varastaminen omaan kokoelmaan (näitä tulee aina silloin tällöin vastaan ihmisten kuolinpesistä).

Muita käytännön elämässä vastaan tulleita syitä ovat olleet ns. jännityksen hakeminen elämään, yleinen kleptomaanisuus ja ehkä näitä yleisempänä "tilaisuus tekee varkaan" -tapaukset. Tässä ryhmässä on aina ollut ihmisiä, jotka kirjaston tiukan lainauskorttipolitiikan takia sortuvat varastamaan, kun eivät pysty laillisesti lainaamaan.

Kirjastosta varastavat muodostavat varmasti hyvin kirjavan ja suomalaisia hyvin edustavan joukon. Mutta jos nyt yhden sosiaalisen ryhmän haluaa leikkimielisesti leimata, niin kyllä tenttikirjoja jahtaavat opiskelijat ovat varmaan yksi pahimmista :) (He tosin yleensä palauttavat "lainansa" kaikessa hiljaisuudessa tarpeen jälkeen).

Tässä olisi kiintoisa tutkimusaihe, mutta koska kirjastosta varastaminen lienee meillä sosiaalisesti aika tuomittua puuhaa, lähdeaineiston löytäminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Asiaa liippaa myös tilausvarkaus - sitähän on myös kirjojen kuten taiteen puolella. Ts. joku keräilijä tahtoo tietyn kirjan omaan kokoelmaansa ja palkkaa jonkun varastamaan sen.

Eräitä teknisiä erikoisuuksia on myös olemassa. Niihinkin liittyy yleensä korostunut keräilytarve.

Varkauksia helpottaa tietyistä perinteisistä merkintärutiineista luopuminen.