Kuinka turvallinen emulsiomenetelmä on ryijyn pesussa? Kuinka kauan menetelmää on käytetty?

Kysytty

Kuinka turvallinen emulsiomenetelmä on ryijyn pesussa? Kuinka kauan menetelmää on käytetty?

Vastaus

Vastattu

Suomen käsityön museo kertoo ryijyn huollosta mm näin: "Nukitettu tekstiili on kuivanakin painava, ja paino lisääntyy moninkertaiseksi tekstiilin kastuessa. Suurta, märkää ja painavaa tekstiiliä on hankala käsitellä eikä vanha ryijy märkänä ehkä edes kestä omaa painoaan repeytymättä, joten ryijyn peseminen kotona on yleensä hankalaa. Kylpyammekin on liian pieni ryijyn pesualtaaksi. Saunan lattialla pesu ja huuhtelu voisi onnistua, mutta kuivatus kestää ja homehtumisvaara kasvaa samalla. Myös väritahrojen syntymistä on vaikea estää. Kesälaiturille ei ryijyn kanssa kannata ollenkaan mennä, sillä räsymaton pesu on huomattavasti huolettomampaa kuin arvokkaan ryijyn puhdistus.

Kemiallinen pesu tehdään pesukoneessa liuottimilla. Liuotinaineet eivät kastele tekstiiliä samalla lailla kuin vesi, joten kankaat eivät kutistu ja värit eivät irtoa samalla tavalla kuin vesipesussa saattaa tapahtua. Vanhat tekstiilit eivät kuitenkaan kovin hyvin tai ollenkaan kestä pesukoneen pyörivän rummun aiheuttamaa rasitusta. Ryijyjen hapsut kuluvat poikki, nukkia saattaa irrota ja ryijyn pohjakangas voi revetä.

Uusien ryijyjen loimet ja kuteet yleensä säilyvät ehjinä, mutta rummun liike voi hiertää nukkalankojen päitä auki, jolloin langoista purkautuneet hienot kuidut peittävät koko ryijyn pinnan. Irronneet kuidut saa pois vain saksilla leikkaamalla. Yleensä pesulat pesevät ryijyt vain asiakkaan omalla vastuulla, ja vaurioitunut ryijy korvataan vain pesula-alan normaalien korvauskäytäntöjen mukaan." Ryijyn huolto

Emulsiopesun turvallisuus riippuu siis ryijyn iästä ja sen materiaaleista ja koosta. Myös pesulassa käytettävät koneet vaikuttavat. Joissakin pesuloissa on laakapesukoneita. Usein ryijylle riittää pelkkä tuuletus vaakatasossa kuivassa ja varjoisassa paikassa.

Vihdin uutiset kertoo paikallisesta pesulasta ja sen uusista tuulista artikkelissaan 30.12.2016: "Vuosien saatossa pesukoneet ja aineet ovat kehittyneet luontoystävällisemmiksi. Jokisuiden kemiallisen pesun kone vaihdettiin täysin suljetuksi jo vuonna 2008 vastaamaan EU-direktiivejä. Kemiallisen pesun kanssa kilpailevan emulsiopesun tuleminen markkinoille 10 vuotta sitten on ollut yrittäjille myös iso muutos. Vaatteiden pesuohjeissa emulsiopesun merkki on W." Luoteis -Uusimaa

Emulsiopesu on siis noin 20 vuotta vanha menetelmä.