Kuinka Tuomas taipuu? Annanko lahjan Tuomaalle vai Tuomakselle? Onko 21.12 Tuomaan päivä vai Tuomaksen päivä? Olenko tulossa Tuomaalta vai Tuomakselta?

Kysytty

Kuinka Tuomas taipuu? Annanko lahjan Tuomaalle vai Tuomakselle? Onko 21.12 Tuomaan päivä vai Tuomaksen päivä? Olenko tulossa Tuomaalta vai Tuomakselta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terho Itkosen teoksessa Uusi kieliopas (Tammi, 2000) kerrotaan, että s-loppuisten, alkuperältään vieraskielisten erisnimien taivutuksessa on kirjavuutta. Vanhan ajan nimet, jotka ovat usein kreikkalaisperäisiä, noudattavat yleensä taivutustyyppiä Hellas: Hellaan (poikkeuksiakin on, esim. Midas: Midaksen). Suomen kieleen "kotoistuneet" erisnimet, joita ei enää välttämättä tunnista alkuperältään vieraskieliseksi, voivat taipua kahdella eri tavalla: Tuomas: Tuomaan tai Tuomas: Tuomaksen. Molemmat taivutustyypit ovat siis oikein. Joulukuun 21. päivästä käytetään vakiintunutta muoto Tuomaan päivä (ks. Nykysuomen sanakirja V-VI, WSOY 1990). Lisätietoa s-loppuisten erisnimien taipumisesta löytyy Itkosen teoksen lisäksi esimerkiksi Timo Sorjosen kirjasta Suomen kieli: käyttäjän käsikirja (Gummerus, 1998).