Kuinka tärkeä kauppakumppani Japani on Suomelle? Mitä Suomesta viedään Japaniin ja mitä sieltä tuodaan Suomeen?

Kysytty

Kuinka tärkeä kauppakumppani Japani on Suomelle? Mitä Suomesta viedään Japaniin ja mitä sieltä tuodaan Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkoministeriön Kauppapolitiikka-sivuston mukaan Japani on Kiinan jälkeen Suomen tärkein kauppakumppani Aasiassa  Japaniin viedään erityisesti puutavaraa, paperia, koneita ja laitteita. Lisää tietoa sivustolta:

https://kauppapolitiikka.fi/jalansijaa-japanista/

Tullin sivustolta löytyy paljon tietoa Suomen ja Japanin kaupasta. Sivuston mukaan vienti Japaniin kasvoi erityisesti sahatavaran, liimapuun, metallien ja malmien osalta. Tuonnissa taas viime aikoina on kasvanut erityisesti koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden osuus. Alla linkki sivustoon:

https://tulli.fi/documents/2912305/3331101/Suomen+ja+Japanin+v%C3%A4linen+kauppa+vuonna+2018%281-5%29/b25815fe-1933-4e2e-bfa9-48883d61c62b/Suomen+ja+Japanin+v%C3%A4linen+kauppa+vuonna+2018%281-5%29.pdf?version=1.0