Kuinka tarkasti pystyttiin suomessa 1980-luvun alussa määrittämään se, että koska raskaus on alkanut?

Kysytty

Kuinka tarkasti pystyttiin suomessa 1980-luvun alussa määrittämään se, että koska raskaus on alkanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääkintöhallituksen yleiskirjeen (n:o 1621, 6.10.1976) mukaan siittämisaikalausuntoa annettaessa rajataan 95%:n ja 99%n varmuudella se ajanjakso, jolloin lapsi on voinut tulla siitetyksi. Yli 2 500 g syntymäpainoisilla lapsilla 95%:n varmuusraja on ±23 vuorokautta ja 99%:n varmuusraja ±30 vuorokautta raskauden todennäköisimmän keston molemmin puolin. Lapsen siittämisajankohta saadaan siten rajatuksi 95%:n varmuudella 47 vuorokauden ja 99%:n varmuudella 61 vuorokauden eli parin kuukauden puitteisiin. Alle 2 500 g syntymäpainoisilla lapsilla varmuusrajat ovat jonkin verran väljemmät eli ±32 vrk (95%:n varmuudella) ja ±42,5 vrk (99% varmuudella).

1980-luvun alussa täysiaikaisen raskauden pituudeksi määriteltiin keskimäärin 268 päivää, keston ylärajaksi n. 300 vrk ja alarajaksi n. 230 vrk". Eloonjääneen keskosen syntymiseen johtaneen raskauden keston alaraja on n. 180 vrk.

Lähde:
Jyrki Raekallio et al., Oikeuslääketiede. WSOY, 1981