Kuinka taipuu sana monta piimää? es. "jääkaapissa on paljon vanhentuneita _______" (onko se piimiä?)

Kysytty

Kuinka taipuu sana monta piimää? es. "jääkaapissa on paljon vanhentuneita _______" (onko se piimiä?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjassa annetaan piimä-sanalle taivutusluokka 11, ja siinä on esimerkkisanana koira. Piimä on ainesana ja sitä käytetään yleensä vain yksikössä, mutta jos sitä halutaan käyttää monikossa, niin muodot seurailevat koira-sanan taivutusta, siis koiria - piimiä. (Konsonanttivartalon perään tulee monikon tunnus i ja sitten sijapääte.)

30 ääntä

Kommentit

Nykyään on Kielitoimiston sanakirjasta luettavissa valmiit listat taivutusmuodoista, joten ei tarvitse tutkia taivutusluokkien numerointia ja mallisanoja:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/piimä
TAIVUTUS
yks. nom. piimä
yks. gen. piimän
yks. part. piimää
yks. ill. piimään
mon. nom. piimät
mon. gen. piimien, (piimäin)
mon. part. piimiä
mon. ill. piimiin

Hauskaa, että Laihialla on säilytetty aktiivikäytössä vanha Nykysuomen sanakirja (1951 - 1961). Monessa kirjastossa sen oli syrjäyttänyt ensin Suomen kielen perussanakirja (1990 - 1994) ja sitten Kielitoimiston sanakirja (cd-rom-versiona 2004, painettuna 2006, uudistetut laitokset internetissä ilmaiseksi vuodesta 2014 alkaen). Tässä käsitellyn sanan taivutus ei ollut puolessa vuosisadassa muuttunut.