Kuinka suuri osa musiikista ladataan/kuunnellaan laillisesti netistä ja onko sen myötä CD-levy muuttunut turhakkeeksi?

Kysytty

Kuinka suuri osa musiikista ladataan/kuunnellaan laillisesti netistä ja onko sen myötä CD-levy muuttunut turhakkeeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

TTVK eli Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus kertoi sivuillaan, että maailmanlaajuisesti lähes kolmannes musiikin kuuntelijoista kuluttaa musiikkisisältöjä laittomasti. Tieto perustuu syyskuussa 2019 julkaistuun tutkimukseen musiikin maailmanlaajuisista kulutustottumuksista. Tutkimuksen on tehnyt ääniteteollisuutta edustava IFPI  (International Federation of the Phonographic Industry). Artikkeli ja tutkimus ovat luettavissa alta:

https://ttvk.fi/ifpin-musiikkitutkimus-julkaistu-suoratoistorippaus-edelleen-suosittua

Musiikin kuuntelu cd-levyiltä on varmasti vähentynyt, mutta edelleen niitä sekä ostetaan että lainataan kirjastoista.