Kuinka suuri osa mailman väestöräjähdyksestä ja nälkä- ja tauti kuolemista johtuu uskonnollistentahojen ehkäisynvastaisesta toiminnasta?

Kysytty

Kuinka suuri osa mailman väestöräjähdyksestä ja nälkä- ja tauti kuolemista johtuu uskonnollistentahojen ehkäisynvastaisesta toiminnasta?

Vastaus

Vastattu

Kukaan ei voi tietää, mitkä lapset on siitetty uskonnollisen näkemyksen kannustamana, mitkä muista syistä. On myös mahdotonta sanoa, ketkä maailman miljoonista uusista ihmisistä olisivat juuri sen väestöräjähdyksen aiheuttajia. On kuitenkin loogisesti ilmeistä, että niissä maissa, joissa valtauskonto vastustaa ehkäisyä (kuten latinalaisessa Amerikassa roomalais-katolinen kirkko), uusia lapsia syntyisi todennäköisesti vähemmän, jos tällaista uskonnollista ohjetta ei olisi. Maailman nopeimmin kasvavat väestöt (Afrikka, Kiina, Intia jne) eivät kuitenkaan ole roomalais-katolisen uskonnon valta-alueita, joten näitten alueitten väestönkasvuun täytyy olla muita syitä.

Lasten kuolemat nälkään ja tauteihin eivät sinänsä liity uskontojen ehkäisyohjeisiin, vaan niitä esiintyy maissa, joissa köyhyys estää lapsia saamasta riittävästi ravintoa ja hoitoa sairauksiin. Perinteisesti on ajateltu, että köyhimmissä maissa ja perheissä syntyy eniten lapsia, koska tilastollisesti moni lapsista ei elä aikuiseksi asti. Väestöräjähdyksen näkökulmasta suuri lapsikuolleisuus on "myönteinen" asia, koska se jossain määrin hidastaa kasvun vauhtia.

Yleisellä tasolla tilastot osoittavat melko vahvasti, että syntyvien lasten määrä vähenee nopeasti kuin (a) koulutustaso erityisesti naisilla nousee ja kun (b) elintaso nousee riittävän etäälle varsinaisesta köyhyydestä. Miljoonat lapset syntyvät joka vuosi siitäkin syystä, etteivät äidit ja isät tiedä mitään raskaudenehkäisystä tai heillä ei ole siihen tietoa tai varallisuutta.

Heikki Poroila