Otsikko
Kuinka suuri on jääkiekko-hallin sähkönkulutus vuositasolla?

Kysytty

Kuinka suuri on jääkiekko-hallin sähkönkulutus vuositasolla?

Vastaus

Vastattu

Jäähallien energiankulutuksesta löytyy runsaasti tietoa verkosta. Aalto-yliopiston, VTT:n ja Suomen jääkiekkoliiton laatiman jääkiekkohallien energiatehokkuuden parantamiseen tarkoitetun ohjeistuksen mukaan suomalainen jäähalli kuluttaa keskimäärin 1800 MWh energiaa vuodessa. Ruotsin halleissa tehdyn tutkimuksen mukaan suurin osa sähköenergiasta kuluu jäähdytykseen. Hallin lämmitys vie seuraavaksi suurimman osuuden. Valaistus ja ilmanvaihto hoituvat jo pienemmällä kulutuksella. Kylmäkoneiston lauhde-energian hyödyntämisellä voidaan pienentää hallin lämpöenergian tarvetta.

https://jaahalliportaali.fi/files/jaahalliportaali_handbook.pdf

Aihetta käsittelevässä opinnäytetyössä määritellään jäähallin vuosittaista energiankulutusta myös näin: "Tavanomaisen, bruttotilavuudeltaan 30 000 m3 kokoisen jäähallin tapauksessa tämä tarkoittaa vuositasolla kokonaisenergiankulutusta välillä 1500...1600 MWh."

https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/23653/master_Lepp%…