Kuinka pitkään ja MITEN maito säilyy? Ostin 22.2 luomumaidon minkä viimeinen päivämäärä on 10.3. Aika monta päivää...

Kysytty

Kuinka pitkään ja MITEN maito säilyy? Ostin 22.2 luomumaidon minkä viimeinen päivämäärä on 10.3. Aika monta päivää...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maidon säilymisessä tärkein tekijä on kylmäketjun katkeamattomuus, eli maito pitäisi mahdollisimman nopeasti saada kaupasta jääkaappiin. Mitä pidemmäksi ajaksi kylmäketju katkeaa, sitä todennäköisempää on, että maito pilaantuu. Paras lämpötila sille on 4-6 astetta.

Pastöroitu maito säilyy paremmin kuin raakamaito, joka on syytä käyttää kahden päivän sisällä ja säilyttää noin neljän asteen lämpötilassa.

Hyvin säilytetyn maidon pitäisi säilyä ylikin parasta ennen -päivämäärän, mutta toisaalta se voi pilaantua muutamassa päivässäkin, jos säilytyksen kylmäketju katkeaa.

Nämä tiedot ovat peräisin Ylen uutisista ja Maito ja terveys ry:n -sivustolta:

http://yle.fi/uutiset/maito_sailyi_kayttokelpoisena_yli_kuukauden/61095…

http://www.maitojaterveys.fi/www/fi/tiedotteet/index.php?we_objectID=607