Kuinka pitkä kesäloma on norjassa peruskouluissa ja lukioissa. Onko Norjassa lukukaudet pidempiä ?

Kysytty

Hei

Kuinka pitkä kesäloma on norjassa peruskouluissa ja lukioissa. Onko Norjassa lukukaudet pidempiä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkoasiainministeriön sivuilta löytyi seuraavanlaista tietoa:

Norjassa koulu aloitetaan kuusivuotiaana. Peruskoulu kestää kymmenen vuotta. Lukio on kolmivuotinen ja jakautuu kolmeen opiskeluihin valmistavaan (studieforberedende) linjaan ja yhdeksään ammattiin valmistavaan (yrkesforberedende) linjaan. Opiskeluihin valmistavat linjat vastaavat karkeasti Suomen lukiota valinnaisine aineineen ja ammattiin valmistavat linjat Suomen ammattikouluja.

Lukuvuosi alkaa elokuun puolivälissä ja päättyy juhannuksena. Sekä joululoma että pääsiäisloma ovat norjalaisissa kouluissa lähes kahden viikon mittaisia.

Norjan menestys PISA-tutkimuksessa on ollut varsin kehno. Suomen menestystä onkin ihailtu ja Suomen mallia käyty tarkastelemassa usean toimijan taholta.

Korkeakoulut ja kansanopistot (folkehøyskole) ovat myös hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Usea nuori valitsee kansanopiston vuodeksi lukion jälkeen, mikäli ei tarkalleen tiedä mitä haluaa opiskella jatkossa. Noin 30 prosentilla Norjan väestöstä on yliopisto-tai korkeakoulututkinto.