Kuinka pitkä aika on tiimakausi ja mikä on sen yhteys tiimalasiin? Sana esiintyy 1800-luvun kirjallisuudessa.

Kysytty

Kuinka pitkä aika on tiimakausi ja mikä on sen yhteys tiimalasiin? Sana esiintyy 1800-luvun kirjallisuudessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt sanaa tiimakausi saatavilla olevista suomen kielen sanakirjoista.

Sanan tiima merkitys on tunti, tuokio, tovi, hetki.

Tiima on laina varhaisruotsin sanasta tijma, jota nykyruotsissa vastaa timme tai timma. Suomen kirjakielessä tiima on ensi kertaa mainittu 1630-luvulla.

Meänkielellä sanan tiimakausi merkitys on tunti.

Sanan tiimakausi yhteys sanaan tiimalasi lienee yksinkertaisesti se, että kumpikin sana liittyy ajan mittaamiseen.

Tiimakausi-sanan merkityksestä ja alkuperästä voi myös tiedustella Kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämästä kielineuvonnasta. Tässä linkki kysymyslomakkeeseen: https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kielineuv…

Lähteet:

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, WSOY, 2009.

Kielitoimiston sanakirja. 3. osa, S-Ö, Kotimaisten kielten keskus, 2012.

Meänkielen sanakirja https://meankielensanakirja.com/fi/