Kuinka paljon yleisempi Aspergerin oireyhtymä on kuin Downin oireyhtymä? Entä mistä johtuu, että Aspergerin oireyhtymä on yleisempi. Itse luulin vielä joskus…

Kysytty

Kuinka paljon yleisempi Aspergerin oireyhtymä on kuin Downin oireyhtymä? Entä mistä johtuu, että Aspergerin oireyhtymä on yleisempi. Itse luulin vielä joskus vuosia sitten, että Down on yleisempi, mutta se tietysti johtui siitä, että se näkyy päällepäin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Duodecim-lehden artikkelissa Aspergerin oireyhtymän esiintyvyydeksi lapsilla on raportoitu 4–6/1 000 ihmistä:

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2004/6/duo94165

Terveyskirjaston artikkelin mukaan Downin oireyhtymän ihmisiä on Suomessa n. 3000.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00115

Luvut eivät ole suoraan verrannollisia, mutta niistä voi päätellä, että Aspergerin oireyhtymä -diagnoosin saaneita ihmisiä  on selvästi enemmän kuin Downin oireyhtymän ihmisiä. Kyse on kahdesta aivan erilaisesta oireyhtymästä, joiden esiintyvyyden lukumäärien syitä on vaikea verrata toisiinsa.