Kuinka paljon senteissä on tämän hetkinen artistille tilitettävä kirjastokorvaus cd-levyn lainasta? Saisimmeko konkreettisen esimerkin vuosittaisesta…

Kysytty

Kuinka paljon senteissä on tämän hetkinen artistille tilitettävä kirjastokorvaus cd-levyn lainasta? Saisimmeko konkreettisen esimerkin vuosittaisesta kertymästä, esimerkiksi kuinka monta kertaa lainattiin koko maan tasolla esimerkiksi Jari Sillanpään uusinta levyä viime vuonna 2017?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuosta voitte päätellä millä tasolla Jari Sillanpään saamat korvaukset CD:n kirjastokäytöstä ovat:

Kirjastojen maksamat korvaukset

Kirjastot maksavat vuosittain tallenteiden kirjastokäytöstä korvauksen Suomen Kuntaliiton ja Kopioston neuvotteleman sopimuksen mukaisesti. Korvaus perustuu kirjaston valinnan mukaan joko kunnan asukaslukuun tai hankittujen tallenteiden lukumäärään. Erikoiskirjastot maksavat tallennekohtaista korvausta.

Vuoden 2018 korvaukset

  • Asukaskohtainen korvaus on 0,100 euroa kunnan asukasta kohden vuodessa.
  • Tallennekohtainen korvaus maksetaan hankittujen tallenteiden lukumäärän mukaan.
    Äänikasetti tai cd-levy 25 €
    Videokasetti 60 €
    DVD- tai CD ROM -tallenne 60 €

Korvauksiin lisätään alv 10 %.

Kopiosto tilittää perimänsä korvaukset oikeudenomistajille siinä suhteessa kuin tallenteita on ostettu tai lainattu.

1 ääntä

Kommentit

Hei, mulle tuli samantapainen kysymys vastaan ja ilahduin ensin tästä selkeästä Kysy kirjastonhoitajalta -vastauksesta. Sitten huomasin, että tuo vastaus taitaakin koskea AV-tallenteita eikä päde musiikkiin. Musiikkitallenteista on ymmärtääkseni vuodesta 2007 alkaen maksettu lainauskorvauksia lainojen määrän perusteella, kuten alkuperäinen kysyjä epäilee. Lisätietoa esim. https://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/lainauskorvaus .