Kuinka paljon sähköauto kuluttaa kokonaisvaltaisesti verrattuna bensiinikäyttöinen auto. Sähköautothan eivät suoranaisesti saastuta luontoa, mutta jotenkin…

Kysytty

Kuinka paljon sähköauto kuluttaa kokonaisvaltaisesti verrattuna bensiinikäyttöinen auto. Sähköautothan eivät suoranaisesti saastuta luontoa, mutta jotenkin sähkö on tietenkin tuotettava. Sähköntuotanto esimerkiksi hiili-, turve- tai öljyvoimalaitoksissa on erittäin saastuttavaa eikä ydinvoimalaitoskaan ole riskitöntä. Nyt kiinnostaa siis onko sähköauton kulutus matalampi/korkeampi kun "vanhat autot"? Bensiinin kulutuksen olen lasketut täältä: https://laskuri.org/bensalaskuri-polttoainekulut/

Onkohan jossain selkeää vertailua kyseisten autojen eroista tai enemmän yleistä tietoa asiasta?

Vastaus

Vastattu

Sähkö- ja polttomoottoriautojen vertaileminen vaikuttaa tutkimieni lähteiden perusteella sangen moniulotteiselta ja vähintäänkin hankalalta tehtävältä. Sähköautojen kokonaisvaltainen kulutus kytkeytyy olennaisesti kysymykseen niiden ympäristöystävällisyydestä ja valtaosa vastaani tulleista vertailuista keskittyykin käytön aiheuttamiin päästöihin.

Sähköautoja polttomoottoriautoihin verrattaessa täytyy muistaa, että sähköauton valmistamiseen kuluu energiaa ja raaka-aineita noin kolmanneksen tavallista autoa enemmän. Joidenkin lähteiden mukaan sähköauton valmistuksen päästöt ovat lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon verrattuna. Sähköautojen käytön päästöt ovat vähäisemmät, mutta niitä tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon sähkön tuotannon päästöt. VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko on myös huomauttanut, että "sähköautossa akku on osa energiaa ja ikään kuin auton polttoaine, ja silloin se pitää laskea mukaan polttoaineenkulutukseen", mikä omalta osaltaan mutkistaa kulutusvertailuja.

Motiva Oy:n verkkosivujen Sähköautot-artikkeli tiivistää sähkö- ja polttomoottoriautojen energiankulutuksen erot seuraavasti: "Energiatehokkuudeltaan sähköauto on paljon polttomoottoriautoja parempi, se kuluttaa tyypillisesti 10–15 kWh/100 km. Dieselauto, jonka kulutus on 5 l/100 km, tarvitsee energiaa noin 50 kWh/100 km ja 8 l/100 km kuluttava bensiiniauto noin 72 kWh/100 km."

Liikennevirta Oy:n artikkeli Sähköauton kulutus määrittää sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi Suomen oloissa 0,2 kWh kilometriä kohden. Kesäaikaan kulutuksessa voidaan päästä jopa alle 0,15 kWh:n/km. Tekniikan Maailman sähköautojen talvivertailussa (TM 5/2019) testattujen mallien kulutus kylmässä vaihteli välillä 20-31 kWh/100 km.

Suomen ilmastopaneelin ilmastovaikutusten ja kustannusten arviointiin kehittämällä Autokalkulaattori-laskurilla itse kukin voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005933510.html
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoauto-ei-ole-valttamatta-ekoteko--sahkontuotannossa-tehtava-vallankumous/
https://autotoday.fi/ilmastopaneelin-mukaan-sahkoauto-on-selvasti-ilmastoystavallisin-henkiloauto/