Kuinka paljon säännöllinen liikunnan harrastaminen vähentää keuhkosyövän riskiä, jos kuitenkin myös tupakoi?

Kysytty

Kuinka paljon säännöllinen liikunnan harrastaminen vähentää keuhkosyövän riskiä, jos kuitenkin myös tupakoi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa tehokas keino vähentää keuhkosyövän riskiä on tupakoinnin vähentäminen - tai olla aloittamatta tupakointia lainkaan. Harrastamalla säännöllisesti liikuntaa tupakoija voi kyllä jonkin verran pienentää riskiä sairastua muihin sairauksiin, joiden syntyyn tupakka merkittävästi vaikuttaa. On hyvä muistaa, että tupakoijia menehtyy paljon enemmän sydän- ja verisuonisairauksiin kuin ns. tupakkasyöpiin.

Hannu Vierolan kirja Tupakka : miehen tietokirja tiivistää mainiosti, miksi tupakoinnin elinikää lyhentävistä vaikutuksista on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta: "Tupakoinnin vaikutuksesta elinikään on useita tutkimuksia. Ihminen ei kuitenkaan ole tilastoluku eikä keskiarvo. Sattuma ja huono onni vaikuttavat hyvin usein sairastumiseen ja elinikään eikä nuhteeton elämä suinkaan aina takaa pitkää elinikää. Tupakointi lyhentää elinkaaren pituutta ja vähentää terveitä elinvuosia heikentäen huomattavasti elämänlaatua."

Tupakoinnin terveydellisiä vaikutuksia pohdittaessa on otettava huomioon myös se, että merkitystä on silläkin, milloin tupakointi aloitetaan ja kuinka paljon tupakoidaan. 50% nuorena aloittaneista tupakoijista kuolee ennenaikaisesti johonkin tupakkatautiin. Toisaalta erään arvion mukaan tupakoinnin lopettaminen ennen 35. ikävuotta antaa mahdollisuuden elää yhtä vanhaksi kuin jos ei olisi koskaan tupakoinut. Tupakoimattoman ja liikuntaa harrastavan ihmisen mahdollisuus elää ns. kolmas ikä (ajanjakso 60-80 ikävuosien välillä) terveempänä ja toimintakykyisempänä on moninkertainen tupakoijaan verrattuna.

Lähteet:

Syöpätaudit

Hannu Vierola, Tupakka : miehen tietokirja