Kuinka paljon on eroa energian kulutuksessa, jos kuljetan autolla tonnin kuorman esim 1000km .Tain vastaavasti junalla ts . rautapyörillä vastaavan matkan ja…

Kysytty

Kuinka paljon on eroa energian kulutuksessa, jos kuljetan autolla tonnin kuorman esim 1000km .Tain vastaavasti junalla ts . rautapyörillä vastaavan matkan ja kuorman samalla nopeudella

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän on vaikeata antaa täsmällistä vastausta, sillä eri auto- ja junatyyppien energiankulutus on erilainen. Lisäksi auton tapauksessa saattaa vaikuttaa eri polttoaineiden energiasisältö. 1000 kg kuormasta ei tarvitse välittää, koska se on molemmissa sama. Nopeuden vaikutusta ei laskelmassa ole otettu huomioon, oletetaan, että se on molemmilla kulkuvälineillä sama. Junissakin saattaa olla dieselvetureita.

Jos huomioidaan sähkön tuotannossa syntyneet häviöt, niin se vaikuttaa taas asiaan. Mutta yleensä juna kulkee tasaisemmin eikä pysähtele, joten kiihdytyksiin ja jarrutuksiin kuluvaa energiaa ei kulu niin paljon. Juna osaa myös jarruttaa sähkömoottoreillaan, jolloin se työntää energiaa takaisin sähköverkkoon.

Oletetaan, että kuormaa kuljetetaan dieselkäyttöisellä kuorma-autolla, jolloin saadaan seuraava lasku:
34 MJ/l * 41 l/km * 1000 km = 1394000 MJ .

Junan kulutustiedoiksi Pendolino:
1000 km * 12,5 kwh/km = 12500 kwh.

1 MJ = 0,28 kWh

Niinpä auto kuluttaisi 1394000 MJ ja juna 44642,9 MJ.

3 ääntä

Kommentit

Kuorma-auton kulutukseen oli livahtanut pilkkuvirhe. Pitäisi olla 34 MJ/l * 0,41 l/km * 1000 km = 13940 MJ .