Kuinka paljon ihminen lyhennee iän myötä keskimäärin ? Onko eroa miehellä ja naisella?

Kysytty

Kuinka paljon ihminen lyhennee iän myötä keskimäärin ? Onko eroa miehellä ja naisella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Gerontologian oppikirjassa mainitaan ikään liittyvistä muutoksista, mm. pituuden muutoksista seuraavasti: "Kehon pituus pysyy kasvuiän jälkeen jokseenkin muuttumattomana n. 40 vuoden ikään asti. Pituus vähenee tämän iän jälkeen progressiivisesti, aluksi hitaasti, mutta yli 60-vuotiailla keskimäärin jo noin 2 cm kymmenessä vuodessa. Pituuden menetys johtuu asennon ja ryhdin muutoksista, erityisesti kyfoosin lisääntymisestä, nikamavälilevyjen kokoonpuristumisesta, nikamien luukadosta sekä nikamia tukevien nivelsiteiden höllentymisestä. Naisten pituus vähenee nopeammin kuin miesten. Pääasiallisena syynä tähän on luun menetyksen ja osteoporoottisten muutosten kiihtyminen vaihdevuosi-iässä"

Lähde: Gerontologia
Toimittajat: Eino Heikkinen & Taina Rantanen
Duodecim 2003

Ko.kirja on paikalla Porvoon pääkirjastossa ja Askolan pääkirjastossa.

29 ääntä

Kommentit

Bullshittiä. Luin laajan tutkimuksen jossa kerrottiin mistä kohdista pituuden muutos tulee. Se oli siis oikea tutkimus. Jalkapöytä alenee, polvi myös alentaa, lonkat muuttavat asentoa ja nikamien painuminen. Minulla ei ole osteoporoosia mutta pituuteni oli armeijassa 188cm aamu pituus. N. 40v olin 187 ja nyt 68v olen 184.5