Kuinka paistan pihvin medium miinus, medium ja kypsäksi oikeaoppisesti. Netissä on paljon paistoaikoja, mutta ne tuntuvat vaihtelevan eri sivustoilla, vaikka…

Kysytty

Kuinka paistan pihvin medium miinus, medium ja kypsäksi oikeaoppisesti. Netissä on paljon paistoaikoja, mutta ne tuntuvat vaihtelevan eri sivustoilla, vaikka olisi sama pihvin paksuus. Joissakin sanotaan että pitäisi tarjota heti ja joissakin taas että pitäisi laittaa folion alle 4-5 minuutiksi.

Varmasti on olemassa monta tapaa valmistaa pihvi. Millä tavalla ammatti-kokit valmistavat pihvin ettei se kuivu tai pala?
Onko suurtakin väliä mitä eläintä paistaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmissa on useita keittokirjoja, joissa annetaan erilaisille lihoille selvät paistamisajat. Oleellista lopputuloksen onnistumiselle on myös lihan esikättely, kuten esille otto huoneenlämpöön hyvissä ajoin ennen valmistamista, pihvien leikkaaminen poikkisyin sekä kalvojen poistaminen ja pinnan pyyhkiminen kuivaksi.

Teoksessa Brita Olsson: ”Suuri lihakirja” on Paistamisajat – taulukko (s. 15), jossa eri lihoille ja ruhonosille annetaan paksuuden mukaiset paistamisajat pannussa. Näillä ohjeilla liha on sisältä vaaleanpunaista ja punertava lihaneste tihkuu ulos paistetulta puolelta. Siinä annetaan myös vinkkejä miten pihvin saa punaisemmaksi tai läpeensä kypsäksi. Samanlaiset ohjeet löytyvät myös teoksesta ”Seitsemän tähden keittokirja” (s. 349). Jeni Wright on kirjoittanut teoksen ”Le Cordon Bleu : keittotaidon akatemia, jossa annetaan ohjeita erilaisista lihan kypsennystavoista kuten paahtaminen, pannussa paistaminen, grillaus tai uunissa paistaminen. Pihvien grillausajat - taulukossa (s. 127) on tarkkaan määritelty miten onnistut tavoittaessasi lopputulosta melkein raaka (bleu), punertava (saignant), puoli-kypsä (a point) tai kypsä (bien cuit). Maire Varhelan teos ”Iloinen lihakirja” antaa myös paljon hyödyllis-tä tietoa lihan käsittelystä ja paistoajoista (s.106 – 108).

Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa Vaski-verkkokirjastosta http://www.turku.fi/vaski