Kuinka normaalia on että kirjassa oleva muste katoaa?

Kysytty

Kuinka normaalia on että kirjassa oleva muste katoaa?
Minulla on vanha kopio Josef Wincklerin Doctor Eisenbart kirjasta ja muistan että äiti on lukenut kyseistä kirjaa. Nyt kun tylsyyksissäni päätin lukea saman kirjan, ovat kirjan sivut tyhjät!
Kirja on ollut kaapissani muiden kirjojen kanssa eikä ole joutunut mihinkään kovaan lämpöön tai edes valoon.
Terveisin: hämmentynyt mysteerikirjan omistaja.

Vastaus

Vastattu

Musteen katoaminen kirjasta ei todellakaan ole normaalia tai tavallista! On tosin olemassa mustetta, joka häviää tarkoituksella kirjasta tietyn ajan kuluttua, mutta tästä ei varmastikaan ole oman kirjasi kohdalla kysymys. Lisäksi kaikki kyseisen teoksen kaikkien niteiden teksti ei ole haihtunut, koska verkosta löytyy kuvia teoksen sisäsivuista, joissa kirjoitus on hyvin näkyvissä. Onkin aivan outo juttu, miksi juuri kyseisen niteen muste on kadonnut!

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Oliko nimiösivukin ja sitä seuraava sivu tyhjiä?
Millainen on niiden tyhjien sivujen pinta?
Muistan, että joskus 1960-luvulla tai 1970-luvulla julkaistiin joitakin paksuja kirjoja, romaaneja, joissa oli violetti selkä, olisikohan ollut Gummeruksen tuotetta. Niissä oli tavallista karheampi, paksuhko paperi, tavallaan rakeisen tuntuinen. ja silloin puskaradio kertoi, että niistä kirjoista hävisi tekstiä. Julkisestikin pohdittiin, mistä se johtui, ja ruvettiin miettimään koko kirjapainoprosessia, miten siihen vaikuttaa sen aikainen painomenetelmä, joka salli katoamisia, tai ehkä jopa oli syynä siihen. Samoin joidenkin sen aikaisten teosten sidonta purkautui ja kirjoja hajosi.
Meillä kotonakin oli yksi sellainen teos, teksti oli ikäänkuin uponnut paperimateriaalin sisään. Ei kylläkään ollut täysin hävinnyt kaikilta sivuilta. Äitini heitti sen kirjan sitten joskus siivotetssaan pois, joten asia jäi tutkimatta.
Hiukan noiden tapahtumien jälkeen se paksu rakeinen paperi hävisi, sellaisia kirjoja ei enää tullut kauppoihin eikä kirjastoihin.

Muuten vielä kysymys kysyjälle: mitä materiaalia on kaappisi?
Esim. tuoreehkosta männystä tehdyssä kaapissa ei pidä säilyttää valokuvia, kuvat häipyvät ja negatiivit kellastuvat. Vastaavaa voinee tapahtua myös lastulevystä tms. rakennetuissa kaapeissa. Ehkäpä ne syövät myös painomustetta.
Muutkin levyt voivat olla yllättäviä: meillä oli jossain pinnoitetusta levystä, ei lastulevystä, rakennettu kaappi, jossa säilytettiin hopeisia kynttilänjalkoja. Kun hopeat olivat olleet kaapissa itsekseen ehkä vuoen, ne olivat tummuneet, eikä niitä voinut kiillottaa lainkaan omin keinoin. Sain viedä ne sitten kultasepälle puhdistettavaksi.