Otsikko
Kuinka nopeasti luontoon jätetty kovakantinen kirja maatuu?

Kysytty

kuinka nopeasti luontoon jätetty kovakantinen kirja maatuu?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa Porin jäteneuvonnasta, josta sain seuraavan vastauksen:

Maatuminen on maan eloperäisessä kerrostumassa kasvimassaa muuttavia biologisia, kemiallisia ja fysikaalisia tekijöitä. Hajoamisen aiheuttavat mikrobit, homeet ja sienet, jotka hajottavat aineen rakenteen ja synnyttävät siitä humusta. Maatumista käytetään hyväksi esimerkiksi kompostoreissa, johon luodaan maatumista edistävät olosuhteet, eli tarjotaan tarpeeksi lämpöä, happea ja kosteutta.

Kirjan maatumiseen liittyy tietysti muitakin erilaisia muuttuvia tekijöitä, kuin maatumiseen liittyvät olosuhteet. Näitä ovat esimerkiksi: Onko kirja kovakantinen ja muovitettu? Tällöin tietysti maatuminen kestää kauemmin. Paperi kyllä hajoaa, mutta kannet voivat jäädä kummittelemaan vuosikymmeniksi ja muovi hajoaa vain mikromuovisiruiksi. Kuinka paksu kirja on? Ohuempaan kirjaan pääsevät hajottajaeliöt nopeammin käsiksi. Tai kuinka tiiviisti kirja on pakkaantunut maahan (tai missä se sitten on maatumassa? Kompostorissa ehkä?) Eli tiivis aines ei tarjoa hajottajaeliöille sopivia työskentelyolosuhteita.

Metsähallituksen roskaton retkeily artikkelissa arvioidaan pahvimukin ja maitopurkin maatuvan luonnossa n. 1- 5 vuotta. Näissä maatumista hidastaa niiden sisältämä pintavahakerros. Paperisen nenäliinan arvioidaan maatuvan 1-2 vuotta.

The paper bag organisaatio kertoo heidän ympäristöystävällisten paperikassien maatuvan jopa 2-5 kuukaudessa.

Lisäksi löytyi maininta talouspaperin maatumisesta, joka olisi n. 2-4 viikkoa ja sanomalehti n. 6 viikkoa. Yhden paperin maatumisen arvioidaan kestävän 2-6 viikkoa.

Kokonaisen kirjan maatumiseen saattaa kulua jopa 10 vuotta.