Otsikko
Kuinka monta vuosikymmentä vainajan hauta voi säilyä?

Kysytty

Kuinka monta vuosikymmentä vainajan hauta voi säilyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa uusi hautapaikka lunastetaan yleensä 25 vuodeksi. Haudan haltija ei enää saa hautaa omistukseensa, vaan se ikään kuin vuokrataan tuoksi ajaksi. Tarvittaessa hallinta-aikaa voidaan hautauksen yhteydessä pidentää niin, että haudan hallinta-aika säilyy 25 vuotta hautauksen jälkeen. Ilman hautausta aikaa voidaan myös pidentää 1-25 vuotta.

Koska lämpötila vaikuttaa ruumiin maatumisaikaan, saattaa tämä käytäntö vaihdella hieman eripuolilla Suomea, mutta pääsääntöisesti haudat voidaan ottaa uudestaan käyttöön 20-30 vuoden kuluttua hautauksesta.

Aiheesta voi lukea tarkemmin vaikkapa näistä lähteistä:

https://yle.fi/uutiset/3-5636320

https://www.helsinginseurakunnat.fi/artikkelit/haudanhallinta-aika2

https://www.ts.fi/lukemisto/1074176502/Aimo+Massisen+kyselypalsta+Aimo+annos+Kuinka+nopeasti+ruumis+maatuu

7 ääntä

Kommentit

Äitini hautauksesta tulee 25 vuotta 02.02.2024. Pitääkö se uusia jotenkin?

Voi olla, että pitää. Jos hautasmaalle on "tunkua", niin hauta saatetaan ottaa uusiokäyttöön. Varsinkin, mikäli se on hoitamaton. Yleensä uusintatarpeesta ilmoitetaan seurakuntien puolesta laittamalla lappu haudalle, jossa mainitaan, että hauta-aika on lopussa. Ellei omaiset ole aktiivisia, niin hauta menee toiselle. Seurakunnat EIVÄT ilmoita omaisille tai hautaoikeuden omistajalle asiasta millään muulla tavoin, kuin "lappu haudalle" menetelmällä.