Kuinka monta tuotantokautta, jaksoa ja elokuvaa Columboa on tehty? Netissä liikkuu ristiriitaista tietoa.

Kysytty

Kuinka monta tuotantokautta, jaksoa ja elokuvaa Columboa on tehty? Netissä liikkuu ristiriitaista tietoa.

Vastaus

Vastattu

Eri lähteet antavat todella Columbolle hieman erilaisia lukumääriä. Kyse lienee kuitenkin vain tulkintaeroista: varsinaisena ytimenä toimineen yhtäjaksoisen tv-sarjan lisäksi myös jopa yksittäisiä special-jaksoja on saatettu tulkita omiksi tuotantokausikseen näkökulmasta riippuen.

Internet Movie Database-palvelu laskee Columboa tehdyn yhteensä 13 tuotantokautta sekä 68 jaksoa vuosina 1971-2003.

Englanninkielinen Wikipedia kertoo lähteisiinsä pohjautuen Columboa tehdyn puolestaan 10 tuotantokautta sekä 69 jaksoa vuosina 1968-2003.

Vuosina 1968 ja 1971 sarjasta esitettiin kaksi pilottijaksoa ennen varsinaisen yhtäjaksoisen kauden 1971-1978 alkamista, jolloin Columboa esitettiin seitsemän tuotantokauden ajan.

Columbon toinen tuleminen tapahtui vuonna 1989, jonka jälkeen sitä tehtiin vielä vaihtelevasti 24 erillisen jakson verran. Tulkintaerot tuotantokausien määrästä muodostuvatkin juuri 1990- ja 2000-luvun myöhäisvaiheen jaksoihin liittyen.