Kuinka monta suomalaista naista on voittanut olympiakultaa kesäkisoissa?

Kysytty

kuinka monta suomalaista naista on voittanut olympiakultaa kesäkisoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kolme suomalaista naista on voittanut olympiakultaa kesäkisoissa.
Aale Tynni Lontoossa, 1948 (Taidelajit, lyriikkakirjallisuus).
Sylvi Saimo Helsingissä, 1952 (Melonta).
Heli Rantanen Atlantassa, 1996 (Keihäänheitto).
Lisää olympialaisten historiasta ja tuloksista voi lukea http://www.noc.fi/sivut/linkit.html

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastauksen jälkeen myös Satu Makelä-Nummela voitti kultaa. Jos tuon nyt haluaa tuohon lisätä.

Ludovika Antje Margareta Jakobsson
Syntynyt 25. heinäkuuta 1884 Potsdam, Saksa
Kuollut 1. marraskuuta 1968 (84 vuotta) Helsinki
Oli ensimmäinen suomalainen naisolympiavoittaja ja taitoluistelun kolminkertainen maailmanmestari. Yhdessä aviomiehensä Walter Jakobssonin kanssa hän voitti kultaa vuonna 1920 Antwerpenin kesäolympialaisissa järjestetyssä pariluistelussa. Kyseinen olympiavoitto oli itsenäisen Suomen ensimmäinen.