Kuinka monta säkeistöä on Wallace Stevensin runossa ”Notes Toward a Supreme Fiction”? Enemmän kuin kaksi? Olisiko mahdollista saada vastauksena koko runo?

Kysytty

Kuinka monta säkeistöä on Wallace Stevensin runossa
”Notes Toward a Supreme Fiction”? Enemmän kuin kaksi? Olisiko mahdollista saada vastauksena koko runo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen Wallace Stevensin runo löytyy ainakin kokoelmasta “The palm at the end of the mind”. Kokoelma on vuodelta 1972 ja se sisältää valittujen runojen ohella näytelmän nimeltä “ Bowl, cat and broomstick”. Selailin Helsingin kaupunginkirjastossa, tarkemmin sanottuna Pasilan kirjavaraston kätköissä majailevaa nidettä. Tästä teoksesta runo löytyy sivuilta 207-234. Teksti koostuu johdannosta sekä kolmesta pääluvusta otsikoilla ’It must be abstract’, ’It must change’ ja ’It must give pleasure’. Ja runossa on totta tosiaan enemmän kuin kaksi säkeistöä! Laskujeni mukaan niitä on peräti 218.

Runokokoelman saatavuuden voit tarkistaa pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteisestä kokoelmatietokannasta: http://www.helmet.fi/.