Kuinka monta ravintola-annosta päivässä kuluttaa suomalainen alkoholin suurkuluttaja, kun laskentaperusteena käytetään keskimääräistä vuosikulutusta?

Kysytty

Kuinka monta ravintola-annosta päivässä kuluttaa suomalainen alkoholin suurkuluttaja, kun laskentaperusteena käytetään keskimääräistä vuosikulutusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täsmällistä vastausta kysymykseesi ei käytettävissä olevista lähteistä löydy. STAKESilta http://www.stakes.fi/ uskon löytyvän tuoreempaa ja selkeämpää tietoa.

Stakesin tilastoraportissa Alkoholi ja huumeet 1997 esitetään arvio, että runsaasti alkoholia käyttävä viidennes juo 75 prosenttia kaikesta alkoholista. Annos on 12 grammaa absoluuttista alkoholia (esim. Stakesin Taskumatti 2000 http://www.stakes.fi/tilre/alko.htm). Litra 100% alkoholia painaa 790 grammaa (Alkoholijuomien käsikirja 2, 1986, s. 9). Kokonaiskulutukselle löytyi vain vuoden 1997 luku 35.6 miljoonaa litraa, mutta kokonaismyynti on vuonna 1999 Taskumatin mukaan ollut 36 737 000 litraa. Laskutoimituksien avulla saadaan arvio annosten määrästä.