Kuinka monta postinumeroa Helsingillä on?

Kysytty

Kuinka monta postinumeroa Helsingillä on?

Vastaus

Vastattu

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_postinumeroista_kunnittain Wikipedian linkistä löytyy postinumerot kunnittain, mukaan lukien Helsinki.

1 ääntä

Kommentit

Miksi postinumeroa 00110 ei ole, vaikka on 00100 ja 00120?

Kun googlettaa "postinumero 00110 helsinki", löytyy Helsingin kaupungin sivustolta siihen viittaus, sekä joitakin osoitteita, joissa tuo postinumero on mukana. Sen perusteella vaikuttaa siltä, että kyseinen numero on ollut käytössä vielä aika hiljattain.

Nuo vaikuttaisivat olevan valtaosin virheitä, erilaisissa ydinkeskustan osoitteissa joiden oikea postinumero on 00100. Lisäksi osassa tuon haun antamista hakutuloksista on kyseessä jo valmiiksi tuo 00100, koska Googlen tekoäly arvaa, että tarkoitetaan sitä. Tuloksia saa paremmin haulla (siis lainausmerkkeineen) "00110 helsinki", koska se rajaa vain sivuihin, joilla on täsmälleen tämä numero ja Helsinki-sana peräkkäin.

Kaupungin sivuilta löytyy yhteystiedot omaishoidon tuen työntekijälle, jonka vastuulla ovat postinumerot "00100–00110, 00200–00340, 00430". Uskoisin, että tässäkin on jäänyt vain huomaamatta, että 00110 ei ole käytössä. Jos se olisi ollut käytössä ja poistunut, siitä olisi pitänyt jäädä verkkoon enemmän jälkiä.

Helsingin postinumerothan kehitettiin aiemmista postitoimipaikkojen kaksinumeroisista koodeista, niin että esim. Helsinki 10 -> 00100 Helsinki. Numeroa 00110 vastaava postitoimipaikka Helsinki 11 on ollut toiminnassa Kampin suunnalla, ensin Eerikinkadulla 1923–42 ja sitten Lapinlahdenkadulla 1942–65, mutta se on lakkautettu jo ennen kuin postinumeroihin siirryttiin 1970-luvun alussa.

Mielenkiintoista, kiitos! Ensimmäisessä valtakunnallisesti jaetussa Postinumeroluettelossa (1971) s. 49 ovat peräkkäin postinumerot 00100 HELSINKI 10 ja 00120 HELSINKI 12, siis numeroa 11 ei ollut tuolloinkaan.