Kuinka monta ihmistä evakuoitiin talvisotaa ennen ja sen aikana? Toisin sanoen moniko joutui lähtemään kodistaan talvisodan takia?

Kysytty

Hei,
kuinka monta ihmistä evakuoitiin talvisotaa ennen ja sen aikana? Toisin sanoen moniko joutui lähtemään kodistaan talvisodan takia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokonaismäärä lienee ollut yli 400 000. Silvo Hietasen tutkimuksen

Siirtoväen pika-asutuslaki 1940 : asutuspoliittinen tausta ja sisältö sekä toimeenpano. - Suomen historiallinen seura, 1982. - (Historiallisia tutkimuksia ; 117)

mainitsee s. 105, että kesällä 1940 siirtoväen määräksi arvioitiin 458 000 henkeä. Hietanen kuitenkin arvelee, että todellinen määrä oli noin 440 000, joista 6000 oli Oulun ja Lapin läänistä. Myöhemmässä artikkelissa

Siirtoväkikysymys syntyy - ennakkonäytös vuosina 1939-1941, joka on ilmestynyt teoksessa

Kansakunta sodassa 1 : sodasta sotaan. - Valtion painatuskeskus, 1989

Hietanen arvioi todelliseksi luvuksi 420 000 (s. 240). Lukumäärien eroihin saattaa vaikuttaa myös se seikka, että syksyllä 1939 ja sodan aikana myös rintamalta kaukana olevien asutuskeskusten väkeä siirtyi ainakin väliaikaisesti muualle turvallisemmiksi arvioiduille seuduille. Toukokuun lopussa 1940 noin 350 000 evakkoa eli pääosin huoltoavun varassa.
Evakuointien ajankohdista löytyy yllä mainituista lähteistä seuraavia tietoja:
syksyllä lokakuusta 1939 alkaen lähes 100 000. Näistä monet olivat palanneet kotiseudulleen ennen sodan syttymistä
Moskovan rauhansopimuksen 13.3.1940 jälkeen noin 100 000 eli alueilta, jotka Suomi joutui luovuttamaan vaikka ei ollut sotilaallisesti niitä vielä menettänyt.

Maataloudesta pääasiallisen elantonsa saavia oli noin 230 000 henkeä.