Kuinka monta eri koirarotua voi sekarotuisessa koirassa olla enimmillään? Entä voivatko kaikki maailman eri koirarodut saada pentuja keskenään, kun joku koira…

Kysytty

Kuinka monta eri koirarotua voi sekarotuisessa koirassa olla enimmillään? Entä voivatko kaikki maailman eri koirarodut saada pentuja keskenään, kun joku koira voi painaa täysikasvuisena vain jotain 2-3 kiloa ja joku taas varmasti yli 50 kiloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekarotuisen koiran "rotuvalikoima" riippuu sen vanhemmista ja esivanhemmista. Jos koiran vanhemmat ovat puhdasrotuisia eri rotujen edustajia, koirassa on kahta eri rotua. Jos kaksi tällaista koiraa lisääntyy keskenään, jälkeläisessä on neljää rotua. Jos se saisi pentuja toisen samalla tavoin polveutuvan koiran kanssa, rotuja olisi kahdeksan, ja seuraavassa polvessa jo kuusitoista. Mitään ylärajaa rotujen määrälle ei ole, kyse on vain siitä, montako sukupolvea roturisteytymät jatkuvat. Käytännössä sekarotuisen koiran esivanhempia ei kuitenkaan yleensä tunneta tarkasti ainakaan monen sukupolven päähän, ja toisinaan pentueen isä saattaa olla täysin tuntematon.

Geneettisesti kaikki kesykoirat ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä niiden keskinäiselle lisääntymiselle ole sinänsä estettä. Suuri kokoero voi tietenkin vaikeuttaa asiaa käytännössä. Jos parittelu onnistuu, synnytys saattaa sujua hyvin silloinkin, kun narttu on urosta pienempi, sillä pentujen syntymäkoko riippuu emosta.

Tiede-lehden artikkeli "Miten sudesta tuli tanskandoggi ja kiinanharjakoira": http://www.tiede.fi/artikkeli/1166/miten_sudesta_tuli_tanskandoggi_ja_k…