Kuinka monta eri "jumalaa" uskovaisilla on mahdollisuus valita palvottavakseen kun huomioidaan nykypäivänä vielä voimissaan olevat uskonnot?

Kysytty

Kuinka monta eri "jumalaa" uskovaisilla on mahdollisuus valita palvottavakseen kun huomioidaan nykypäivänä vielä voimissaan olevat uskonnot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan opiston Uskonnot maailmassa -kurssimateriaalin mukaan maailmassa arvioidaan olevan noin 10 000 uskontoa, ja että niiden määrä on viimeisen sadan vuoden aikana lisääntynyt. Suomessa arvioidaan olevan noin 100-150 uskonnollista liikettä:

https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/workspace/ue1-uskonnot-maailmassa-3/materials#p-128933

Uskonnoilla on erilaisia jumalakäsityksiä. Peda.net-kouluverkon uskontosivusto kertoo asiasta näin:

"Teismillä tarkoitetaan uskoa persoonalliseen jumalaan. Teismin alalajeja ovat monoteismi eli yksijumalaisuus, kuten kristinusko, islam ja juutalaisuus. Polyteismi on monijumalaisuutta, mistä esimerkkinä on hindulaisuus monine jumalineen. Panteismi tarkoittaa sitä, että jumaluus on kaikessa ja kaikkialla. Monismissa uskotaan siihen, että maailmankaikkeutta hallitsee persoonaton voima."

https://peda.net/p/Ari.Laamanen/e7lum/2ulje/ej

Uskontojen suuri määrä ja erilaiset jumalakäsitykset tekevät uskontojen jumalien lukumäärän laskemisen käytännössä mahdottomaksi, tai ainakin lopputuloksen kyseenalaiseksi.