Kuinka monta aurinkokuntaa ja planeettaa tiedetään tällä hetkellä olevan?

Kysytty

Kuinka monta aurinkokuntaa ja planeettaa tiedetään tällä hetkellä olevan? Entä kuinka monelle planeetalle on annettu nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

NASA:n eksoplaneettasivuston (https://exoplanets.nasa.gov/) mukaan tällä hetkellä tunnetaan 4099 oman aurinkokuntamme ulkopuolista planeettaa eli eksoplaneettaa ja 3 045 eksoplaneettajärjestelmää. Lisäksi vahvistusta vailla on 4 729 eksoplaneettahavaintoa.

Eksoplaneetat on lähtökohtaisesti nimetty sen tähden mukaan, jota ne kiertävät. Tähtien nimet ovat puolestaan useimmiten kirjain- ja numerosarjoja, joiden osat viittaavat esim. löydön tehneen teleskoopin tai tutkimuksen nimeen ja löydön järjestysnumeroon. Kun tähdeltä löydetään planeetta, nimi muodostetaan lisäämällä tähden nimeen pieni kirjain (b, c, d jne.). Kirjain kertoo yleensä siitä, missä järjestyksessä planeetat on löydetty (b on aina ensimmäinen). Mikäli tähdeltä löydetään monta planeettaa kerralla, b on sitä lähinnä kiertävä tähti.

Taivaankappaleiden nimeämisestä vastaava Kansainvälinen tähtitieteen unioni (International Astronomical Union, IAU) on järjestänyt kaksi kampanjaa, joissa eksoplaneetoille on ehdotettu varsinaisia nimiä edellä kuvattujen koodinimien lisäksi. Vuonna 2015 nimettiin 31 eksoplaneettaa ja 14 tähteä. Tällöin esimerkiksi tähti HD 81688 sai nimen Intercrus ja sitä kiertävä planeetta HD 81688 b nimen Arkas. Lista nimistä löytyy täältä: https://www.iau.org/news/pressreleases/detail/iau1514/.

IAU:n 100-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2019 järjestettiin kampanja, jossa mukaan ilmoittautuneet maat saivat nimettäväkseen yhden tähden ja sen planeetat. Nimiehdotuksia kerättiin yleisöltä, ja tulokset julkaistaan joulukuussa 2019. Suomi sai nimettäväkseen tähden HAT-P-38 ja sitä kiertävän planeetan HAT-P-38 b (https://exoplanets.nasa.gov/exoplanet-catalog/1254/hat-p-38-b/).