Kuinka monesta 1700-luvulla syntyneestä suomalaisesta on olemassa valokuva? Jos tarkkaa lukua ei ole tiedossa, onko mahdollista arvioida onko heitä yksittäisiä…

Kysytty

Kuinka monesta 1700-luvulla syntyneestä suomalaisesta on olemassa valokuva? Jos tarkkaa lukua ei ole tiedossa, onko mahdollista arvioida onko heitä yksittäisiä, kymmeniä vai satoja? (Ymmärrän, että "suomalainen" voi olla hankala termi tässä yhteydessä, mutta olisiko määrittely '1930-luvun Suomen rajojen sisäpuolella syntynyt ja asunut tai kyseisten rajojen ulkopuolella suomalaisessa seurakunnassa syntynyt ja suurimman osan elämäänsä 1930-luvun rajojen sisäpuolella asunut henkilö' riittävän tarkka?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valokuva säilyvänä esineenä on ollut mahdollinen 1830-luvulta lähtien, kun dagerrotypia alkoi yleistyä. Negatiivimenetelmä, joka mahdollisti kuvien monistamisen, tuli laajempaan käyttöön 1860-luvulla. Valokuvien ottaminen ihmisistä yleistyi myös Suomessa 1800-luvulla ja siitä tuli osa varakkaamman väestön tapakulttuuria. Kiertelevät valokuvaajat levittivät kuitenkin ajatusta myös maaseudulla ja houkuttelivat myös vähävaraisempia kuvauttamaan itsensä. Lukuisat ammattivalokuvaajat ikuistivat täten varmasti tuhansia suomalaisia jo 1800-luvun puolella. "Suomalaisen" määritelmä on jpka tapauksessa ongelmista pienin.

Mutta onko mitään keinoa edes yrittää arvioida, kuinka moni 1700-luvulla syntynyt on tullut ikuistetuksi. Toisin kuin kirjalisuutta ja lehdistöä, ei valokuvien ottamista yksityiseen käyttöön ole julkisen vallan puolelta koskaan tiukasti säädelty, eikä siten ole olemassa mitään luetteloita ihmisistä, jotka ovat valokuvassa käyneet. Yksittäiset kuvaajat ovat voineet pitää kaupallisista syistä omia luetteloitaan, mutta miksi hekään olisivat rekisteröineet kuvaamiensa henkilöiden syntymäaikoja?

Wikipedian artikkelin mukaan keskimääräinen eliniänodote oli 1900-luvun alussa 30-45 vuotta. Jos ajattelemme optimistisesti, että suomalainen saattoi 1800-luvulla odottaa elävänsä korkeintaan 50 vuotta (vaikka toki tunnetaan paljon ihmisiä, jotka ovat eläneet paljon vanhemmiksi), voisi karkeasti arvioiden sanoa, että todennäköisyys 1700-luvun puolella syntyneen ihmisen päätymiselle valokuvaan ei ole kovin suuri. Esimerkiksi Zacharias Topelius, joka kuoli 70-vuotiaana ja ikuistettiin valokuvaan, oli syntynyt vasta 1818. Yritin etsiä sellaista 1700-luvun puolella syntynyttä suomalaista, joka ehkä asemansa takia olisi valokuvattu, mutta turhaan, kaikki esiintyvät vain piirroksina tai maalauksissa. On muistettava, että kohdettaan imartelevan hyvälaatuisia valokuvia kyettiin valmistamaan vasta 1800-luvun loppupuolella, varhaiset dagerrotypiat tuskin laadullisesti ilahduttivat ylimyksiä ja ruhtinaita, jotka olivat tottuneet kaunisteleviin maalauksiin ja piirroksiin.

Vaikka siis on teknisesti täysin mahdollista, että 1700-luvulla syntynyt suomalainen on valokuvattu, lukumäärä lienee varsin pieni - itse puhuisin yksittäisistä henkilöistä tai satunnaisista ihmisryhmistä, joita varmaan ovat kokeilevat kuvaajat ikuistaneet - ja todennäköisesti mahdoton selvittää ilman massiivista historiallisten valokuvien läpikäymistä ja tunnistettavien ihmisten etsimistä. Anonyymeiksi jäävät kohteet kun eivät kysyjän etsimää tietoa tarjoa.

Heikki Poroila