Kuinka monelle (%) suomalaisista tuli sanomalehti kotiin v. 2001? Entä kuinka monessa taloudessa oli internet-yhteys v. 2001 ja on nyt 2004?

Kysytty

Kuinka monelle (%) suomalaisista tuli sanomalehti kotiin v. 2001? Entä kuinka monessa taloudessa oli internet-yhteys v. 2001 ja on nyt 2004?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa luetaan paljon sanomalehtiä, vaikkei niitä ei tilata kotiin. Sanomalehtien liiton mukaan yhdeksän kymmenestä lukee päivittäin sanomalehteä (Intermediatutkimus 2002).
Tilastokeskuksen tilastojulkaisussa "Joukkoviestimet 2002" on Erkki Hujasen artikkeli "Sanomalehtien tilaamattomuus". Artikkelissa pohditaan sanomalehtien levikkien kiistämätöntä vähenemistä, mutta lukuja kotitalouksista, joihin sanomalehtiä ei tilata, ei siinä ole. Hujanen on tehnyt journalistiikan lisensiaatintyön Jyväskylän yliopiston Viestintätieteiden laitoksella v. 2000.

Tilastokeskuksen Kuluttajabarometri- tutkimuksen mukaan vuonna 2001 (marraskuu) internet-yhteys oli 37,1 % (toukokuu) kotitalouksista ja vuonna 2004 vastaava luku oli 50,7 % (toukokuu).