Kuinka mikrofilmattua lehteä voi lukea? Mielessäni on vaasa-lehti vuodelta 1955. Sitä näytti olevan Seinäjoen kirjastossa mikrofilmattuna.

Kysytty

Hei. Kuinka mikrofilmattua lehteä voi lukea? Mielessäni on vaasa-lehti vuodelta 1955. Sitä näytti olevan Seinäjoen kirjastossa mikrofilmattuna.

Vastaus

Vastattu

Sanomalehtien mikrofilmejä voi tilata kaukolainaiksi. Montako mikrofilmirullaa tarvitsee tilata riippuu siitä etsiikö yksittäistä lehden numeroa vai haluaako kerralla koko vuoden numerot luettavaksi. Kaukopalvelu on maksullista, Rovaniemellä kaukolainamaksu kotimaasta on 10e.

Kaukolainatilauksen voit tehdä kirjastossa tai voit täyttää kirjaston sivuilla lomakkeen: https://www.rovaniemi.fi/Palvelut/Kaukopalvelu/Kaukopalvelupyynto-asiak…

Kaukolainan saapumisesta ilmoitetaan teksitiviestillä tai sähköpostilla.

Rovaniemen pääkirjastossa on mikrofilmien lukulaitteita, joita voi varata suoraan Varaamon kautta https://varaamo.lapinkirjasto.fi/ tai kirjaston vahtimestarilta. Vahtimestari myös opastaa lukulaitteen käytössä.

1 ääntä

Kommentit

Minä en siis voi mitenkään saada luettavaksi vanhaa sanomalehtinumeroa ilman mikrofilmilaitetta ja kaukolainattua mikrofilmiä. Ei siis ole vanhoja lehtiä luettavaksi vain Google ja enter -menetelmällä, siis vain etsimällä lehti joltakin sivustolta ja katselemalla suoraan tietokoneen ruudulta.