Kuinka lainauskorvaus jakaantuu teokselle jolla on useita tekijöitä, esim. kirjeenvaihtokirjat? Entä maksetaanko lainauskorvausta esim vanhoista lehdistä,…

Kysytty

Kuinka lainauskorvaus jakaantuu teokselle jolla on useita tekijöitä, esim. kirjeenvaihtokirjat? Entä maksetaanko lainauskorvausta esim vanhoista lehdistä, joissa saattaa olla sisältöa useilta kymmeniltä tekijöiltä?

Vastaus

Vastattu

Jos kirjalla on useita tekijöitä, tilitetään korvaus näille pääluvun mukaisessa suhteessa.

Kääntäjän osuus lainauskorvauksesta on puolet. Jos teoksella on alkuperäisen tekijän lisäksi kääntäjä tai kääntäjiä, tilitetään kääntäjän osuus näille pääluvun mukaisessa suhteessa.

Lainauskorvausta jaetaan vain teoksille, joilla on ISBN-tunnus. Näin ollen lehdissä julkaistusta aineistosta ei makseta lainauskorvauksia.

https://www.sanasto.fi/