Kuinka lahjoittaa kirjastoon ehjiä kirjoja?

Kysytty

Kuinka lahjoittaa kirjastoon ehjiä kirjoja?

Vastaus

Vastattu

Monissa kirjastoissa on nykyään vaihtokirjahylly, johon voi tuoda omiaan ja josta voi ottaa. Kysy näistä kirjaston henkilökunnalta.

Jos haluat lahjoittaa kirjoja juuri jotta se otettaisiin kirjaston kokoelmaan suosittelemme ottamaan yhteyden etukäteen siihen kirjastoon johon haluatte lahjoittaa. Kirjastojen yhteystiedot löytyvät helmet.fi -sivustolta kunkin kirjaston kohdalta. Valitse ensin kohta KIRJASTOT ja valitse oikea kirjasto ja napsauta kirjaston nimeä valitaksesi haluamasi kirjaston.

0 ääntä

Kommentit

Eri kirjastoissa on varsin erilaiset käytännöt näissä asioissa. Eräässä kirjastossa, jossa itse olen työskennellyt, otetaan kirjaston kokoelmiin kaikki kirjat, jotka asiakkaat haluavat kirjastolle lahjoittaa. Tiedän kuitenkin, että kaikissa kirjastoissa näin ei ole. Joten jos lahjoittaa kirjan kirjastolle, saattaa olla ettei se koskaan päädy kirjaston hyllyyn, vaikka se olisi aivan uusi kirja ja vieläpä sellainen jota kirjastossa ei ole ennestään. Tämä on hyvä tiedostaa kun tekee lahjoituspäätöksiä.
Kierrätyshylly on sitten asia erikseen, mutta sitäkään ei kaikissa Suomen kirjastoissa ole. Pääkaupunkiseudun kirjastoissa yleensä on.