Kuinka laajan alan maa-alan luomulehmä pitää luomutuotanto kelpoisena pelkällä ravinnontarpeellaan?

Kysytty

Kuinka laajan alan maa-alan luomulehmä pitää luomutuotantokelpoisena pelkällä ravinnontarpeellaan?

Vastaus

Vastattu

Helsingin yliopiston Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksen julkaisema Jukka Rajalan Luomuviljelyn suunnittelu -opas antaa ohjeita luonnonmukaiseen viljelyyn siirtymiseen kotieläintilalla. Periaatteena on mahdollisimman suuri rehuomavaraisuus, jolloin eläintiheys on korkeintaan 0,8 eläinyksikköä (eu) hehtaarilla.  Ravinnetaseiden kannalta edullisin eläintiheys on eläinlajista riippuen kuitenkin pienempi, noin 0,4–0,6 ey/ha. (Eläinyksikkö on määre, joka saadaan kertomalla eri eläinlajien määrä lajikohtaisella kertoimella. Lypsylehmän eläinyksikkökerroin on 1,0, hiehon ja lihanaudan 0,5 ja vasikan 0,14).

Lisää tietoa sekä esimerkkejä karjan rehuntarpeen, tarvittavien nurmi- ja väkirehujen viljelyalojen sekä hävikin ja satovaihteluiden vaikutusten laskemisesta löytyy oppaan luvusta 2, joka on luettavissa Internetissä: https://luomu.fi/tietoverkko/wp-content/uploads/sites/5/2014/12/2_luku190405.pdf.